Még nincs két éve, hogy bejelentették az ötletet, de tavaly augusztusban megkezdték a kivitelezést, októberre meglett a névadó szponzor, és ha minden jól megy, az idei nyári olimpiára már működőképes lesz London új lanovkája. El tudunk képzelni hasonló tempót odahaza?
Az Emirates London Cable Car North Greenwicht (O2 Arena) és a DLR Royal Victoria állomását köti össze, s természetesen a Transport for London, azaz a londoni tömegközlekedési vállalat hivatalos részeként fog működni, tehát a metróhálózat térképén is rajta lesz. Két végpontja az Emirates Greenwich Peninsula és az Emirates Royal Docks. Először fordul elő a londoni tömegközlekedés történetében nem csak a függő közlekedés, de az is, hogy egy szponzor nevét viseli egy ilyen jellegű építmény.
A Transport for London 2010 nyarán jelentette be, hogy egy kilométeres lanovkát terveznek a Temze fölé, amely összekötne két fontos olimpiai helyszínt, a Royal Docks-ot és a Greenwich-félszigetet. Az előbbi területen az ExCel Centre-ben küzdősportok és súlyemelés lesznek a fő programok, az utóbbi pedig gimnasztikai versenyszámok és kosárlabda-meccsek színteréül szolgáló O2 Arena helyszíne (ez egykor Richard Rogers tervei szerint Millennium Dome néven épült és kudarca jelentősen hozzájárult a Blair-kormány népszerűségvesztéséhez). Már a kezdet kezdetén nyilvánvaló volt, hogy a lanovkának legalább annyi turisztikai szerepe van, mint amennyit a londoni tömegközlekedésen segít, hiszen a Temze felett ötven méterrel futó kocsikból remek kilátás nyílik a városra és az olimpiai parkra is.
A Wilkinson Eyre tervei alapján 2011 augusztusában megindult a kivitelezés. A Mace építőipari cég 45 millió fontért vállalta a megvalósítást és további 5,5 millióért a működtetést. A Transport for London már a kezdet kezdetén bejelentette, hogy minél kevesebb költségvetési forrást szán a projektre; ennek megfelelően tavaly októberre megszületett a megállapodás az Emirates Air Line-nal; ez alapján a légitársaság 36 millió fontért tíz évre megkapja a létesítmény névhasználati jogait (hasonló szponzori egyezmény alapján működik a London Eye is, amelynek hivatalos neve jelenleg EDF Energy London Eye). A beruházás teljes költségét 60 millió fontra, azaz mostani árfolyamon 21,6 milliárd forintra becsülik – ezzel egyes források szerint ez minden idők legköltségesebb ilyen típusú közlekedésfejlesztése.
(hg.hu nyomán)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése